Social media is enorm toegenomen en wanneer je een startend bedrijf bent, is het ook zeker slim om hierin te gaan investeren. Grote kans namelijk dat deze stijgende lijn nog verder doortrekt en jij kan als bedrijf daarin beter meegroeien. Toch kan het als bedrijf best lastig zijn om social media marketing een succes te maken. Heb je moeite om te beginnen met social media marketing, dan worden hier een paar handvaten gegeven die je daarbij kunnen helpen.
Stap 1 doelstellingen
De eerste stap die je als bedrijf moet zetten om social media marketing te laten slagen, is om je doelstellingen duidelijk op te stellen. Want waarvoor gebruikt het bedrijf social media? Om meer brand awareness te creëren, webcare te beginnen of om meer conversies te stimuleren? Wees hier consistent en duidelijk in met je posten.
Stap 2 doelgroep
Kies een doelgroep waar je als bedrijf op wilt richten. Zijn dit kinderen, jongvolwassenen of ouderen? Stem je post op de doelgroep af en post op plekken waar jouw doelgroep dan ook vaak komt (zie stap 3)
Stap 3 social mediakanalen
Social media bestaat uit veel verschillende soorten kanalen. Zo bestaat Instagram, Facebook, maar ook LinkedIn en Pinterest zijn platforms waar een bedrijf op kan promoten. Het kanaal moet je helpen bij het behalen van je doelen en je doelgroep moet erop zitten.
Stap 4 content creatie
Eén van de belangrijkste dingen bij social media marketing is content creatie. Veel bedrijven slaan hier dan ook de plank mis. Je kan alle stappen doorlopen hebben, maar als jouw content niet aanslaat, dan kan je weer opnieuw beginnen. Begin met een moodboard om een algemeen sfeer af te geven van jouw post en bedrijf. Wil je mensen inspireren of informatie verschaffen? Deze stap sluit ook erg goed aan bij stap 1 namelijk de doelstellingen. Neem hier veel tijd voor. Tip; meestal zie je gelijkenis in de beelden die worden ontworpen voor e-mail marketing en social media marketing.
Stap 5 meten
De laatste stap voor het gebruik van social media marketing is het meten van de resultaten. Consumenten laten vele resultaten achter wanneer er activiteiten worden uitgevoerd zoals het doorklikken op bepaalde buttons of het kijken van een video. Door deze dingen te meten, kan je als bedrijf je posten nog beter optimaliseren.